موفقیت ، امید ، سرگرمی

...این وبلاگ سعی داره تا با ارئه راهکارهای زیبا شما را به زندگی خوب دعوت کنه ...

 

جوابستان
وقتی می گویند حجم موتور 200 سی سی است منظورشان چیست ؟ حجم موتور برخلاف تصور عموم حجم اشغال شده توسط موتور نیست بلکه مجموعه حجم سیلندرهای موتور از پایین ترین نقطه حرکت تا بالاترین نقطه پیستون است که به آن کورس پیستون می گویند . در واقع زمانی که پیستون در سیلندر از بالا به پایین حرکت می کند مقدار معینی از هوا را می مکد که این مقدار به کورس پیستون بستگی دارد .
آیا جانوران چشم سوم دارند ؟   غده صنوبری یکی از غدد کوچک مغز مهره داران است . این غده بین دو چشم قرار گرفته و مانند چشم است و نسبت به نور محیط حساس است اما وظیفه این غده تشکیل تصویر نیست .  
 

+نوشته شده در یک شنبه 22 بهمن 1391برچسب:,ساعت8:34توسط اصغر محمودی | |

 

جوابستان
آیا حیوانات هم می خندند ؟  اغلب حیوانات ماهیچه های توسعه یافته در صورتشان برای نشان دادن حالت خنده ندارند . بنابراین نمی توانند حتی ادای خندیدن را هم در بیارند ؛ اما این دلیل نمی شود که حالت روانی خنده نداشته باشند . خیلی ها تصور می کنند خندیدن و گریه کردن حالت هایی انسانی هستند که مربوط به عقل و شعور انسان هستند ؛ اما اینوطر نیست . خنده و گریه ، حالت هایی هیجانی ناشی از خوشحالی و ناراحتی هستند و دست کم در میان پستانداران و پرندگان هیجان های شادیانه و غمگینانه وجود دارد ، بخش های مرتبط با این هیجان در مغز آنها شناسایی شده و رفتارهای آنها نیز نشان داده می شود ، در شامپانزه ها هم دیده می شود ؛ البته شامپانزه ها معمولا ً  نه در زمان شادی بلکه هنگام ترسیدن چنین حالتی دارند . هر چند شامپانزه هایی که در کنار انسان ها تربیت شده اند ، گاهی در زمان شادی هم حالتی شبیه خنده انسان دارند چون یاد گرفته اند این حالت به معنی شادی است .
چگونه می توان در ژنتیک تغییر ایجاد کرد ؟  وقتی صحبت از ژنتیک می شود منظورمان هم میتواند ژنتیک یک فرد باشد هم یک گونه . در ژنتیک یک گونه از طریق انتخاب طبیعی و مصنوعی صورت می پذیرد . اصلاح نژاد در دامپروری و کشاورزی نوع مصنوعی اش هستند . اما تغییر ژنتیک در یک فرد امکان پذیر نمی باشد .

+نوشته شده در یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب:,ساعت18:36توسط اصغر محمودی | |

 

چرا خرمالو گس است ؟  مهمترین مواد شیمیایی که باعث ایجاد طعم گس می شود ، تانن ها هستند ، تانن ماده ای است که در عصاره بسیاری از گیاهان وجود دارد . معمولا ً آن را از پوست بلوط به دست می آورند ، ولی علاوه بر بلوط گیاهان دیگری هم ماتنند شماق ، چای ، سیب نارس ، به نارس ، خرمالوی نارس ، برگ گردو و بارهنگ نیز تانن دارند . تانن ترکیبی از پلی فنولیک است که باعث رسوب پروتیئن ها و آمینو اسیدها می شود . در .افع این ماده در گیاهان به عنوان یک باز دارنده در برابر آفت ها با حیواناتی که ممکن است سراغ میوه نارس گیاه بروند فرگشت یافته است . زیرا تا میوه کاملا ً نرسند ، خورده شدن میوه توسط جانوران فایده ای به حال گیاه ندارد . طعم گس خرمالو هم به خاطر وجود تانن است .
ریشه زبان اوستایی چیست و آیا زبان فارسی جزئی از آن است ؟ زبان اوستایی یکی از زبان های ایرانی است و این یعنی با زبان های ایرانی دیگری مثل فارسی خویشاوندی دارد ؛ یعنی زبانی قدیمی تر وجود داشته که بعدها در یک ناحیه به زبان اوستایی تبدیل شده و در نواحی دیگر به زبان های دیگر ایرانی مثل فارسی و کردی و بلوچی تبدیل شده است . زبان های ایرانی از این نظر به دو خانواده بزرگ شرقی و غربی تقسیم می شوند که حدود 3 تا 4 هزار سال پیش از نیای مشترکشان جدا شده اند . زبان اوستایی و زبان های دیگر مثل سغدی ( زبانی رایج در بین نواحی غربی چین و مغولستان باستان ) زبان سکایی ( زبانی رایج در منطقه ای باستانی شامل مغولستان ، روسیه و شرق اروپا ) زبان پشتون ( زبان افغانی های امروزی ) زبان خوارزمی ( زبان رایج در منطقه خوارزم پس از اسلام و زبان مادری دانشمندانی چون خوارزمی ) و زبان اوستی ( زبان مردم اوستیا که میان گرجستان و روسیه قرار دارد ) همگی جزء خانواده زبان های ایرانی شرقی هستند و ساختار و واژگان و دستور زبان آنها کما بیش شبیه زبان اوستایی است  . زبان اوستایی متعلق به دوره ی ابتدایی در تاریخ زبان های ایرانی است که دوره باستان نامیده می شود . زبان های دوره باستان دستور زبان بسیار پیچیده ای دارند . در زبان اوستایی چندین رده مختلف کلمه وجود دارد ( اسم خاص ، صفت ، آوا ، فعل ، حرف اضافه و ... ) که هر کدام حتی اسم ها و صفت ها و حرف ها در حالات مختلفی صرف می شوند ( از نظر نقشی که در جمله دارند : نهادی ، مفعولی ، ابزاری ، برایی و ... و از نظر شمار و جنسیت ) . زبان هایی مثل پشتون و اوستی که امروزه در افغانستان و اوستیا رایج هستند از نظر دستور زبان بسیار ساده تر از زبان اوستایی است . ولی پدربزرگهای افغانها و اوستی ها در قرنها پیش به زبان هایی پیچیده تر و قدیمی صحبت می کردند که بسیار به زبان اوستایی شبیه بوده است . ایرانی های شرقی باستان ( سکاها و اوستایی زبان ها ) برخلاف 3 قوم مشهور ماد و پارت و پارس ، بیشتر زندگی صحرایی داشتند . زبان های سورانی ، اورامی ، کرمانجی ، شاکاکی ، لکی ( که همگی به خانواده های کردی معروف هستند ) و نیز فارسی ، بلوچی ، لری ، مازندرانی ، گیلکی ، سمنانی ، تالشی و تاتی جز خانواده زبان های ایرانی غربی معروف هستند و بیشتر با زبان هایی مثل زبان مادها ، پارت ها ، پارسی های باستان شباهت دارند ؛ هر چند شباهت های خیلی زیادی هم با زبان اوستایی و دیگر زبان های ایرانی شرقی دارند . زبان های دوره باستان چون مدت زیادی ار افتراق آنها از هم نمی گذشت شباهت های بیشتری با هم نشان می دهند . مثلا ً شباهت پارسی باستان با اوستایی خیلی مشهودتر است و از همین شباهت هاست که می دانیم اوستایی هم جزء تبار زبان های ایرانی بوده است . البته به دلیل اهمیت دینی و فرهنگی زبان اوستایی ، ایرانی های غربی واژه های زیادی را از این زبان گرفتند و به زبان خودشان اضافه کردند ؛ همانطور که پس از اسلام واژه های عربی به زبان های ایرانی راه یافت . زبان های ایرانی همگی در کنار هم جزء یک تبار بزرگ بنام زبانهای هند و اروپایی هستند و جالب است که زبان اوستایی و پارسی باستان از نظر واژگان و دستور زبان شباهت های بسیار زیادی به زبان های باستانی اقوام هند و اروپایی دیگر مثل زبان یونانی باستان ، لاتین باستان ، آلمانی باستان و هندی باستان را نشان می دهند . 

+نوشته شده در دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:,ساعت19:36توسط اصغر محمودی | |

 

می شه از روی استخوان های باقیمانده دایناسورها دوباره آنها را بازسازی کرد ؟ خیر . تحقیقات زیادی برای بدست آوردن DNA از استخوان های دایناسورها انجام گرفته و تاکنون هیچ موفقیتی بدست نیامده است .
گره دریایی چیست ؟ واحدی برای سنجش سرعت است . علامت مخفف آن در مکاتبات kn با kt است . معمولا ً در ناوبری کاربرد دارد . یک گره بین المللی برابر است با یک مایل دریایی بر ساعت یا 1852 متر بر ساعت .  

+نوشته شده در دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:,ساعت19:31توسط اصغر محمودی | |